16 Aralık 2011 Cuma

ÇALIŞAN ANNENİN ÇOCUĞU MUTLU MUDUR?

Ay çat diye çatlayacağım. Vallahi de billahi de sinirimden çatlayacağım.

Türkiye’de “çalışan kadın” olmanın koşullarını bilmeden ahkam kesmiyorlar mı deli oluyorum. Bak hırsımdan doğru düzgün düşünüp yazamıyorum bile.

Şimdi hangi konuda ahkam kesiyorlar diye soracaksınız tabii.
Baştan alayım.

Efendim, Hürriyet Gazetesi’nde haftada bir gün, doktorla danışan arasında geçen soru cevap konuşmaları havası verilmiş bir köşe yayınlanıyor. Dr. Başak DEMİRİZ hazırlıyor köşeyi. Bu haftanın konu başlığı “çalışan annenin vicdan azabı” 

Danışanı soruyor. "6 aylık bebeğimi bıraktım işe başladım. Çok endişeliyim, çok vicdan azabı çekiyorum. Ne yapmalıyım?"
Doktorumuz da tuzu kuruların özgüveniyle cevap veriyor: “Çalışmanız çocuğunuzda bir sorun yaratmaz. Önemli olan onunla geçirdiğiniz vaktin niceliği değil, niteliğidir.”  Sonra da Avrupa’da, Amerika’da yapılmış araştırmalardan örnekler veriyor.  En sonunda bu kadar iddialı olmaktan (e tabi çıkar birileri sorar di mi; annesinin çalışıyor olmasından muzdarip bi sürü çocuk var onlar ne olacak? der ) çekinmiş olacak ki bir ama ekliyor.  “Çocuğunuza vakit ayıramamanız sorun yaratır” .

İşte burada patlıyorum!...
O, hangi ülkede yaşadığından habersiz Doktor’a bağıra bağıra demek istiyorum ki; SEN TÜRKİYE'Yİ AVRUPA MI SANDIN? ...da oranın istatistiği  ile burayı değerlendirebiliyorsun. Avrupa’da pek çok ülkede kadınlar 9 ay- 1 yıl doğum izni kullanır. Doğum sonrası dilerlerse işlerine part time devam edebilirler.  Bunların hangisi geçerli bu ülkede  Allah aşkına.

Sağlık bakanlığı bangır bangır yayın yapıyor, “ilk 6 ay sadece anne sütü.”Ama doğum izni 8 hafta. 2 ay bile değil. Eğer karnın burnunda her an işyerinde doğurma riskini göze alıp 37. Haftaya kadar çalışırsan, doğum öncesi izninden de bir 5 hafta ekleniyor. Oluyor 13 hafta.  Yani hepi topu 3 ay. Nasıl emzirecen 6 ay?  Eğer işyerini ikna edebilirsen 6 ay da ücretsiz izin kullanabilirsin. (ki Türkiye'de yaşıyoruz pek çok işyeri o 6 ay izn vermektense, seni kapının önüne koymayı tercih eder).  Doğumdan sonra günde 1,5 saat süt iznin var, bebek 1 yaşına gelene kadar.  Bu izni layığıyla kullanabilenler var mı çok merak ediyorum. Ben bugüne kadar hiç görmedim de…

Haa, bu doğumla ilgili izinler konusunda devlet memuru olan annelerle, olmayan yani SSK'lı anneler arasında da ciddi bir ayrımcılık var.. Ama oraya hiç girmeyeyim. Açtığım ağzımı kimse kapattıramaz sonra…

Neyse konuyu dağıttım.  Toparlayayım.
Türkiye’de çalışan kadın nüfusun büyük bir kısmı büyük şehirlerde yaşıyor.  Üşenmesem bununla ilgili istatistik de araştırırdım ama. Vaktim yok, uğraşamayacağım. Görünen köy kılavuz istemez nasıl olsa.  
Kendi işiyle uğraşan, doktorluk, öğretmenlik (devlette) yapan, ya da hali vakti yerinde olan az sayıdaki kadını çıkardığınızda, kalan büyük çoğunluğun çocuğuna ayıracak yeterli vakti yoktur. Yani, “kariyer de yaparım çocuk da” lafı yalandır. Birinden biri eksik kalır illa ki.

Çünkü haftalık çalışma saatleri 45-50 saat civarındadır. Fazlası vardır eksiği yoktur. Finans sektöründe çalışma saatleri - ödenmediği için istatistiklere girmeyen- mesailer  sebebiyle haftalık 60 saati bulur.  Belli dönemlerde geçebilir de.. Özel okullarda öğretmenler, vakitli çıksalar da , sınav değerlendirme, ders hazırlama vb nedenlerle evde de çalışmaya devam etmek zorundadırlar. İşçileri hiç saymıyorum. Mecbur tutulan mesailerle, asgari ücretten az hallice olan maaşları üç kuruş daha artsa da, onların da haftalık çalışma saatleri 50-60 ın altına düşmez.  Akşam 5 dedin mi çıkan devlet memuru kadınlar bile, eğer büyük şehirde yaşıyorlarsa, trafik çilesi nedeniyle evlerine saat 7 den önce varamazlar.

Kadınların eğitim ve gelir seviyesi düştükçe, evde eşlerinden destek alma imkanları da azalıyor. Bu nedenle günde ortalama 10 saat çalışan ve minimum 2 saatini trafikte zayii eden  (İstanbul’da yaşıyorsa bu süre 5 saate kadar çıkıyor maalesef) kadını evde de ev işleri beklemektedir. Yemek pişirecek, çamaşır, bulaşık yıkayacak, ütü, temizlik yapacak, .  Ve zaman bulursa, uykuya dalmadan az önce çocuğuyla ilgilenecek. Sonra da o çocuk çalışan annesi nedeniyle hiiiç sorun yaşamayacak, aksine çok mutlu olacak.

Bir tarafımla gülerim ben bu sava… Çürütebilecek olan varsa da beri gelsin!...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder